måndag 14 juli 2014

Regn, åska och ett hål i en spetsgardin





Efter en magisk kväll igår kväll, vaknade vi idag till en grå, men varm morgon med svagt åskbuller.
Just nu har åskan kommit lite närmare och nu började det regna.


Men jag hann ta några bilder innan regnet.


Ena endan av övre våningen av vårt hus är en kall utevind och jag har många gånger sett utifrån på det här fönstret och tänkt att nu måste jag komma ihåg att sätta upp en ny gardin i det här fönstret, eftersom det ser ganska fasligt ut med en söndrig gardin. Den här gardinen hängde här redan när vi flyttade in 2006, och var sönder redan då.

När dottern och jag rensade syrenbuskarna, som finns på den här sidan av huset, såg jag igen gardinen och sa till henne att vi måste komma ihåg att byta den där gardinen.  Döm om min förvåning när hon säger att, neej mamma, den får du inte byta! Det där är ju titthålet för spökena som bor där på vinden! Hur skulle dom annars kunna titta ut. 

När dottern var liten tillbringade hon mycket tid här hos sin famo och fafa. Famo hade berättat för henne att hålet är titthål för dom snälla spökena.  Det är dom som till exempel tar i fönstren om dom faller ut, så dom inte går sönder.... Gardintitthålet hade jag inte hört om förut, men fönstergrejen har jag ju upplevt. Ett innerfönster föll ner en gång, när det inte var fastsatt ordentligt och ett fönster på uthuset föll en gång ner, utan att gå sönder....

Så ja men då så, jag håller med henne, fina och lyckliga barndomsminnen kan man ju inte bara sopa bort. Hålet har en fin historia och gardinen får hänga kvar där tillsvidare. Åtminstone så länge som utrymmet är en utevind.

Nu börjar det igen ljusna där ute, och det har slutat regna, så jag skall gå ut en runda i trädgården!

Ha en fin dag!


1 kommentar:

  1. Hej, vad fin historie med titthålet i gadinen. Den skall du absolut låta vara kvar; kram!

    SvaraRadera