måndag 4 juli 2011

Mina planteringar


Andra hälften av semestern har nu börjat och idag har vi en betydligt svalare dag än det varit tidigare.
Svalkande.
Det till och med duggregnade lite.  Inte så att det blev vått någonstans, men lite fuktigt i luften var det.

Det finns en hel del i trädgården som blommar nu.

Lobelia i korgen som finns på den gamla cykeln.
Så intensivt blå.

Fingerborgsblommor har dykt upp lite här och var, både vita och rosa.

Början till vindruvor finns också.

Hängbegonia, Karelska jungfrun. Bilden gör inte rättvisa för den här blomman. Blommorna är mycket grannare i verkligheten.

Den här blomman hör till dem som jag aldrig, aldrig skulle ha köpt tidigare. 
Men nu fängslades jag av färgen...  Få se hur det ser ut i mina planteringar i nästa år?  Kanske det blir ändast orange färgade blommor...???

En vacker rosenbuske som jag redan haft i flere år, men som jag planterat på ett så torrt ställe, så den inte riktigt har velat ta sig.  Men i år har den  ganska många blommor.  Enkel och vacker!

Helt underbar jasmin. 
Jag skulle kunna tänka mig att leva med en trädgård där det finns endast pion, syren och den här jasminen.


Krassen har börjat blomma.


I skottkärran finns det i år rosenskäror, ljusgul krasse, lobelia, blomman för dagen och prydnadsmajs.  Kanske en och annan luktärt gömmer sig här också.




Ett gammalt ämbar fullt med fjärilsblomster.

Mera fjärilsblomster.

Lådorna vid grinden.  Nu har penséerna som frösått sig själv också börjat blomma.

Här kommer det krasse och rosenskäror.



Klockrankan växer bra, och har redan klättrat högt upp.



Vit näva.


Vit malva.

Jätteblåklockorna har också slagit ut.  Nu har de hittat in till blomrabatten.


Taklöken blommar.


Ljusrosa snöflinga passar fint till det  gamla tråget.


Och en ensam nyutsprungen ros invid stallbron.  Det här borde vara en Ingrid Bergman ros.

Hoppas veckan börjat bra för er alla!

5 kommentarer:

  1. Här var det många fina blommor och arrangemang. Den gamla cykel är fint pyntad vilket påminner om att jag inte dekorerat min cykel i år med några blommor.
    Fin blogg.
    Ha en fin dag
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack för din vandring nu får du komma på min vandring finns vissa likheter ,vackert ,Nette

    SvaraRadera
  3. Underbart med alla sommarblommorna och så fina kombinationer i krukor och annat.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  4. Den gamla skottkärran med blommor är så fin.. Beundrade den när jag stod på er backe. Gamla tråget med ljusröda snöflingorna är tjusiga.
    Jag måste ännu skaffa lite blommor till mina "nya" utekrukor.
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  5. blev stormförtjust i dina samplanteringar. Dom är så vackra och fina i färgerna. Och blåklockorna! Underbar blomma som jag missat, måste se till att få införskaffat någon sådan.
    Härliga sommarbilder!
    agneta kram

    SvaraRadera