måndag 11 augusti 2014

Väntar på regnet...

Sitter ute och väntar på regnet som skall komma ikväll. Åtminstone hoppas jag att det kommer. Det är varmt, nästan 24 grader, fastän klockan redan är nästan 9 på kvällen. Det är lugnt, mycket lugnt.  Och helt tyst. Man hör endast syrsorna. En sammetslen vind blåser lite emellanåt.


De flesta krukblommorna har jag lyckats hålla vid liv. Men det har fodrats en hel del vattnande. Med kommunalt vatten, alltså dyrt vatten. Vattnet i tunnorna har tagit slut för länge, länge sedan.


Det börjar bli mörkt ute redan också, eftersom det är molnigt. Tänk vad fort det ändrar och kvällarna blir kortare.


Som ni ser så behöver vi vatten. Allt är torrt och det knastrar när man går på gräset.

Kruttorrt. Min nyast magnoliabuske har torkat , bladen på syrenbuskarna bara hänger, flere andra buskar har torkat bort och nästan alla klematisar har också torkat bort. Men det är inte så mycket man kan göra åt det. Åtminstone inte när man bor på en stenås....


Syns en hel del mörka moln österut, men kollade just regnkartan, och det ser nu ut som om de skulle börja regna här först 12-tiden. Så länge kan jag inte sitta här och vänta... Fast jag gärna skulle göra det. Men måste orka på jobb i morgon också.  De här varma augustikvällarna är så sköna. Ända tills myggorna kommer...



Ha det så bra!



2 kommentarer: