söndag 30 oktober 2011

Årets längsta veckoslut...

Sitter här och äter pepparkakor (nej, jag har inte bakat dem själv...) och skriver inlägget medan regnet piskar mot rutan och det är mörkt, mörkt ute.  Det började regna först på kvällsidan, men hela dagen idag har varit grå och mörk (men varmt har vi ännu - inga köldgrader tillvidare).  Det blev aldrig riktigt ljust idag.
Men det har varit en ypperlig dag för innejobb med tända ljus.
 
Inte en dag utan lite stickning.
Idag har jag stickat rött, julrött...
Hittade på fredagen Novitas röda, tjocka paljettgarn och köpte två nystan. När jag köpte garnet trodde jag att jag skulle sticka en vanlig halsduk, men nu blidde det nåt annat... så nu räcker garnet inte till.
Hoppas jag hinner till en butik som har det här garnet i morgon...
 
På lördagskvällen började jag sticka en naturvit mohairsjal (50% kid mohair och 50% polyamid).

Lördagen var en fantastiskt vacker och varm dag.  Ingen blåst, sol och 9-10 grader.

Jag fick förra veckan ett nytt recept på marinerade trattisar, så jag var ut i skogen och plockade trattisar... Det finns hur mycket som helst ännu i skogen häromkring.


Läste en blogg i går, där någon hade lagat salta mandlar, så sökte fram ett recept.  Nu skall jag köpa mandlar och prova det här. Först bara med salt, och sen skall jag nog prova med lite andra kryddor också.
 Hoppas det finns stora påsar med mandel redan, för snart blir det dags för brända mandlar också.

Eftersom dottern håller på att laga något av trolldeg, blev jag också inspirerad och sökte fram ett recept på det också.  Tänkte att jag skulle laga lite kransdekorationer...Men det får nog bli till nästa veckoslut.

Sådana här hjärtkransar av björkris har jag tänkt att det skulle bli.  Bilden hittad i en av jultidningarna jag köpte förra veckan (kommer inte ihåg vilken det var, eftersom jag rivit ut bilden... ).

Den här bilden fanns också i en av jultidningarna, Maalaisunelma (finska Lantliv). Och jag tycker den är så fin!  Jag vill ha en sån gran, men jag tror inte de andra i familjen godkänner den, så nu får jag funder på hur jag skall övertala dem...
Hur man får den att hållas i mjölkkannan vet jag inte (sand, stenar?) men det löser sig säkert.

Ha det så bra!

5 kommentarer:

  1. Nu finns det tips o idètidningar i massor köpte två idag hann inte få med dom i bloggen ,det har av någon anledning varit bråttom idag.kramis Nette

    SvaraRadera
  2. SÅ många roliga och fina och vackra porjekt du har på gång, väldigt inspirerande inlägg. Jag blev sugen på att göra allt, men här sitter jag och degar ikväll. Har varit ute och jobbat hårt hela dagen så nu orkar jag inte sätta igång med pyssel även om jag vill!
    Snygga saker bara som du gör!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  3. Hej ! Vad skoj att du vill vara med i min utlottning...
    Ja julgranen .. En typ sådan men med tätare kvistar hade jag i fjol..
    Och nog fick jag höra.. Mammas tokiga ideer... Hihi...
    Ha en skön höst !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  4. Uj vad du är flitig :O) Här är det också grått och trist. Hade tjock dimma igår som aldrig lättade. Kunde gärna få komma snö som piggade upp lite!
    Skön helg! Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Önskar jag kunde sticka som dej :) visst känns de konstigt med 10 grader och de är november Kram Suss

    SvaraRadera