måndag 5 december 2011

Julmarknad


Var igår till Kvinnornas Julmässa i Hfors.  Marthaföreningen här hos oss ordnade bussresa dit.
Lämpligt med buss hemifrån och tillbaka, och dessutom trevligt sällskap!

Vädret var inte så juligt - regnigt och grått, i ett skede kom det en hagelskur också.  Men det stör ju inte när man är inomhus.
Det fanns en massa olika hantverk. 
Några få verkliga pärlor.

 
Köpte fina snöflingor av keramik.  Fanns också alla möjliga andra modeller - älgar, hjärtan, stjärnor, änglar mm.  Kommer tyvärr inte ihåg vem som sålde dem.

Hittade en dam, som sålde verkligt fina keramik ljusstakar, koppar, fat och skålar.  Hon har en nätbutik också, Tuias, du kan titta in i den här

Köpte ljusstaken och de här två kopparna.  Tillräckligt stora kaffekoppar och sköna och bekväma att hålla i, och jag gillar det lite rustika utseendet.



En annan ny bekantskap var Sykos produkter. Det var en jättefin avdelning, där flere olika hantverkare sålde sina produkter.
Syko var alltså en av dem och jag blev stormförtjust i deras sydda produkter.  Färgkombinationerna kändes nya och pigga.
Sykos blogg finns här.

Det är sällan jag köper tomtar, för jag tycker det är svårt att hitta såna som jag gillar. Men de här två små tomtarna gillar jag!
Förutom sydda produkter tillverkar Syko också kort och tags mm.

En annan hantverkare på samma avdelning var Tuuni, som gör helt underbara små och stora väskor/påsar. Köpte ingen sådan (ännu)  men du kan titta på dem på hennes blogg här.

 
Den här tavlan fick också komma med hem.  Enkelt och vackert.


Här en annan tavla, som min väninna köpte (tyvärr fanns det bara en av den...).
Du kan se flere tavlor här.

Jag handlade lite annat smått också, men kan inte visa det på bloggen, eftersom det blir julklappar...

Ha det så bra allihopa!

4 kommentarer:

  1. Vad trevligt med ett helt gäng på Kvinnornas Julmässa... Har bara inte hunnit dit i år...
    Kajsa som har Syko har vuxit upp i vår by. Hennes pappa var lärare i vår byn och hennes mor är min goda väninna. De bor numera i Vasa...Trevigt för Kajsa atthennes produkter går åt...
    Ha en skön självständighets dag !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  2. Kvinnornas julmässa låter helt underbart.
    De där små tavlorna tyckte jag mycket om och tomtarna är jättesöta..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Hei på deg Mona :) da fant jeg veien til bloggen din..en riktig då koselig blogg syns jeg..nydelige nisser :) her i huset er det også nissetid nå, og barna nyter hver en dag..ønsker deg en fin tredje advent, og om du skulle ha tid og ork så er du hjertelig Velkommen i min blogg også..kanskje får jeg deg som følger også? jeg ble ivertfall din følger i kveld :) Ha en fin kveld og uke som snart er på vei til oss alle :)

    Mange hilsen fra Ann-Christin.

    SvaraRadera
  4. Så många fina saker! Bara snyggsaker och jag tycker om sådana naivistiska tavlor, det ser så härligt ut.
    Agnetakram

    SvaraRadera