söndag 10 mars 2013

Vinterbilder



Här fortsätter vintern hålla oss i sitt grepp.
Nätterna är mycket kalla, kring -15 grader och
fastän solen skiner så hinner det inte bli varmt ens på dagen, kring
 -5 grader och isande kalla vindar.

Jag vill ha smältande snö och plask och takdropp, tack!
Så här såg det ut idag hos oss, när jag stack näsan utanför dörren för att ta några bilder.

Vi har haft några varma dagar också, som ni kan se.
Snögubbarna har smält betydligt. Men nu känns det som om det är jättelänge sen!
Nästa vecka lär det ännu ska bli lika kallt.

Och ja, jag vet att det inte kan vara många veckor kvar tills det börjar bli varmare, men just nu känns det som en evighet.

Här under de här snömängderna ligger mina krokusar, tulpaner och framför allt julrosen och väntar.

Jag har inte ännu sått någonting, men såmyllan är införskaffad och idag plockade jag fram lådan med alla frön.  Så nu är det bara krukorna som fattas.
Idag har jag också gjort två fröbeställningar.  Jag har beställt frön från de här två katalogerna.

Så nog kommer jag väl igång i år också så småningom

Och visst har det varit några otroligt vackra dagar också de senaste veckorna.  Som den här morgonen med en helt underbar soluppgång. Bilden är tagen från busshållplatsen, men nästan hela vägen till stan kunde man beundra himlen, som blev bara vackrare och vackrare. Det var dessutom rimfrost på träden den här morgonen, så det gjorde världen ännu vackrare.

Följande morgon såg det ut så här.
Lika vackert, men den här morgonen var det inte rimfrost på träden.

Ännu lite vinterbilder från förra veckan.
Var på en' jobbskolning' en eftermiddag och där såg det ut så här.
Platsen heter Kokousmylly och finns i Illby.
Där bakom fanns också en herrgård, men eftersom byggnaden är vit, syns den inte så bra.  Gården heter Molnby gård.

Här ser man den kanske lite bättre. 
Vackra vinterlandskap.






4 kommentarer:

  1. Tänk att ni har så mycket vinter! Vi har ingen snö men desto mer fruset i marken, det känns som om det aldrig kommer att kunna tina upp. Och kallt blåser det. Men det är bara att härda ut, rätt vad det är vaknar man en morgon och då är det varmt ute.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Ja usch sådär mycke snö har vi oxå..o nu vräker snön ner..det väntas komma 20 cm..så nu känns nog våren som om den inte skulle komma alls... Fina vinterbilder du visar!! Sert att du har samma gula/gröna fågelmathus som jag har,,,ha en bar dag!

    SvaraRadera
  3. WOW just what I ωaѕ looking for.
    Cаme here by searching for ԁentist ѕ offіce

    My page ... www.365.ng-apple.com

    SvaraRadera
  4. Om det hade varit för några månader sen så hade jag avundats dig den fina vintern.. Nu gör man inget annat än längtar efter en vår som verkar väldigt avlägsen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera