måndag 3 juni 2013

Nu äntligen...



Nu äntligen skall jag väl få till det! 
Det har varit lite dåligt med mitt bloggande och kommenterande den senaste tiden.
Jag kan meddela att jag nog vaknat upp ur vintersömnen, men ändå vill det inte riktigt finnas tillräckligt med tid för allt jag vill göra.
Man behöver sova på sommaren också...

Sommaren, den har kommit med stormsteg och allt blommar med en sådan fart, att jag inte alls hinner med.

Syrenerna slog ut i slutet av förra veckan, och i den här värmen vi har nu är de snart utblommade.  Och jag har inte hunnit plocka in en enda bukett ännu.



Här är en bild från rabatten jag gjorde på nedre sidan av huset ifjol.  Då sådde jag bland annat ringeblommor, rosenskäror och krasse här.
Det tänkte jag göra i år också, men ser ni, ibland ordnar naturen det ganska bra! 
Rabatten är full med fingerborgsblommor!
Jag använde kompostmull i den här rabatten, och på komposten hade jag tidigare år kastat alla fingerborgsblommor... Fröna måste ha kommit därifrån.
Fingerborgsblommorna passar jättebra här, eftersom de blir så höga.
Så ibland ska man inte fundera så mycket, utan bara låta naturen ha sin gång.

Annars är jag lite sen med allt i år.  Det är mycket arbete ännu som återstår.  Grönsakslandet är inte ännu riktigt färdigt, inga blommor i krukorna och lådorna ännu, allt är lite efter tidtabellen...
En massa små krukor står ute på terrassen och väntar på att bli utplanterade, gräs borde klippas, nya rabatter lagas, och en hel del allmänt städande borde göras.

Men det ordnar sig.

Ny vimpel fick vi skaffat i år också.  Den förra gick sönder för flere år sedan.


Äppelträden blommar nu också, och det är ett väldigt surrande när man står där under trädet. En massa blommor har de i år.

Där längst nere ser ni mitt växthus. 
Och där är allt i ordning.  Salladerna växer, tomatplantorna och gurkplantorna är på plats, dillen växer fint och också melonplantorna är planterade... Så det så.  Så ni inte tror att jag fått något alls gjort i år...

Ha det så bra allihopa!


5 kommentarer:

  1. Härliga bilder! :) Och visst är det en ljuvlig tid nu och lätt att glömma bort att vi behöver lika mycket sömn som under de mörka månaderna. Men det är svårt att slita sig från allt det vackra. :)

    Ta hand om dig och njut av sommaren!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Men vilken helt underbar syrénhäck, det var den vackraste jag någonsin sett! Helt makalös, tänk att gå längs den och bara dofta.....

    Så fint med fingerborgsblommorna vid husgrunden, tänk så bra det ordnar det sig ibland!

    Jag ligger också efter i år, men det gör inget, jag skyndar mig inte, jag tror man hinner med ändå!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Det ser härligt ut hos dig, sommaretimmarna går så fort, inte hinner man allt och man ska sova som du säger. Då får man prioritera tiden :)

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt vackra syrenhäckar du har..
    Våran "häck" är typ 1.20 och blommar mycket försiktigt ännu, men varje år mera blommor.

    Ha det bra
    Monica

    SvaraRadera
  5. Håller med om att syrener doftar så ljuvligt! och vilken häck,,den va stor.Jag har inte heller mitt trädgårdsland klart..o nu är det så kallt o blåser.. brr bara +11.. vet inte vart sommarvärmen for?kram

    SvaraRadera