måndag 25 maj 2015

Färgning med saft!



Läste någonstans att man kan färga garn med Kool Aid saftpulver, och det lät så intressant att jag bara måste prova. Hittade på nätet en firma som säljer de här påsarna i Finland och jag beställde lite olika smaker/färger för att testa.


Ice blue rasperry lemonade, lemonade, lime, purplesaurus rex och vad allt de nu hette. 


Hittade lite olika garn i mina gömmor som jag provade färga. Garnen skall komma från djurvärlden för att det skall lyckas. Jag hade olika sorters yllegarn. 


Först skall garnet vätas och kramas ur. Se blandar man saftpulvret med vatten  i en skål och sätter i den delen av garnet som man vill färga, och så vips in i mikron 2-3 minuter. Sen sköljde jag garnet i tvålvatten. 

Sen var det bara att hänga upp garnet för att torka.  Urenkelt! Och vilka fina färger det blir!





Nu har jag köpt lite mera garn, så bara jag får tid skall prova om jag skulle få lite annorlunda ränder, genom att dela härvan av garn på andra hållet, om ni förstår hur jag menar. Då skulle ränderna på sockorna bli lite bredare. 

Tried to dye yarn with Kool Aid, and this was so easy and fun! Now I have bought some more yarn and I hope that I will have time soon to do some more testing.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar