söndag 5 december 2010

Stjärnor och orkidéer.


I morse när jag läste bloggar hittade jag beskrivningen på den här stjärnan. 
Jag kommer ihåg att jag såg i ett tv-program i fjol före jul hur man gör en sådan här, men när jag inte gjorde den genast då, så glömde jag bort hur man skulle göra.
 Nu hittade jag stjärnan här och tänkte att jag måste genast prova.  Annars glömmer jag det igen. 
Eftersom jag inte hade annat papper till hands, så blev det veckotidningssidor. 


Lätt och roligt att göra.

Här en bild tagen med blixt.  Nu ser man att det är tidningssidor.  Jag tog första bästa sidorna, men om man väljer sidor med någon speciell färg, så kan det bli ganska fint...

På fredagseftermiddagen  var jag på en kurs i Helsingfors och passade efter det på att gå i butiker en timme och njuta av storstadsvimlet, innan jag tog bussen tillbaka till Borgå.

Hittade den här pappersstjärnan i Indiska.  Jag satte en ledslinga i den, men det syns inte så här i dagsljus.


Indiska hade också härliga, långa stickade strumpor.  Köpte ett par åt mig,

...och ett par åt dottern.


Och så lite uppdatering på orkidée-fronten.  Just nu blommar två vita orkidéer med stora helvita blommor. Här är den ena.

Och här den andra.

Den här slog ut nu i veckan och är gul.  Kronbladen ser ganska vita ut på bilden, men de är mera gula i verkligheten.


Den här är inte riktigt helt utslagen ännu, men nästan.


Som syns på bilden är det full vinter här.  Det snöar lite nu och då, men inte några större mängder. Det kanske börjar bli snögubbsväder nu, för termometern visade -0,1 här för en stund sedan.

Och ja - det här borde jag kanske göra något åt.  Kransen har hängt  här på dörren sen förra julen, fast om det blir snöyra och den täcks in med mera snö, så kanske jag inte behöver göra en ny...???

Trevlig fortsättning på söndagen!



3 kommentarer:

  1. Du behöver absolut inte göra någon ny krans, tycker jag, den ser bara så trendig ut! Och med snö på är den ljuvlig!
    VIlken underbar pappersstjärna du gjort, jag har sparat "receptet", den var verkligen jättefin och jag tycker det var häftigt att göra den i tidningspapper!
    Dina orkidéer är jättefina.
    Och snö har ni. Gott.
    Kramar Agneta

    SvaraRadera
  2. Glömde säga, att, vilka fantastiskt fina strumpor du hittade på Indiska! Måste åka dit och titta!
    Kram igen

    SvaraRadera
  3. Oj, här var det massor av fina saker. Den stjärnan ser spännande ut, ska se lite närmare på linken, och sockorna, helläckra, stickade såna skidstrumpor till mina herrer för några år sen, kul att se dom är moderna igjen :)

    SvaraRadera