söndag 26 december 2010

Tillbaka igen...



Det blev bloggpaus förra veckan. 
Jag har varit liiite sent ute med alla julförberedelser i år, vilket naturligtvis resulterade i julstress.

Tiden före förra veckoslutet gick till att förbereda julmarknaden (ja, ni skall få se bilder därfrån senare idag) och först när den var förbi kunde jag börja förbereda julen här hemma.
 Men det blev lite knappt om tid, eftersom allt, precis allt var ogjort och jag skulle vara på jobb ännu början av veckan.

Men jag hann med en liten shoppingtur i gamla stan i Borgå på tisdagen. Där är alltid så fin julstämning och många fina små butiker.
  
Jag tror det är första gången jag handlat alla julklappar på en enda dag under fyra timmar....



På onsdagen hade vi min syster med familj på besök. De är redan en tradition, och en mycket trevlig sådan,  att de kommer hit före julen för att inhandla fisk härifrån.  Dessutom får de med sig julklapparna till mina andra syskon också.


Murklor, som Mattasmannen lagar varje jul, så också i år.


På torsdagsmorgonen  var 'to do' -listan ännu mycket lång:
- kålrots-, morots- och potatislådorna skulle lagas
- inga julsaker var ännu framtagna
- granen var ännu i skogen och de var över -20 grader ute
- alla julklappar var opackade
- julstädningen var ogjord
- inget var ännu bakat
- och en julklapp som jag lovat sy, var ännu osydd

Det som stressade mig mest var granen.  Hur skulle vi hitta en gran?
Den borde finnas ganska nära vägen eftersom det är massor av snö i skogen. Dessutom är alla granar täckta av snö så man ser inte hur de ser ut.
Och det var isande kallt.




Men här är den.   Vi hittade en som fick duga.  Den var inte vacker på något vis.  En hel del torra grenar och lite ensidig.
Men med mycket pynt blev den riktigt bra!


Den blev som vanligt intagen på torsdagskvällen, men tyvärr inte klädd, eftersom den var full av snö och is och måste få droppa av först.

Så i år klädde vi granen först på julaftonen.

Granen står på den här fina, gamla julgransmattan, som också tidigare generationer här i huset använt.

Här står den till slut i all sin prakt, efter många om och men.  Till saken hör också att julgransljusen var försvunna...
Men de löste sig till slut.



En riktigt fin julannandag till er alla!

Nu skall jag ut och skotta snö.  Och när jag kommer in tillbaka skall jag läsa bloggar.  Har en massa att ta igen nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar