måndag 27 februari 2012

Vårtecken...och nyckelpiga!


Vi hade förra veckan temperaturer kring noll strecket, så det har droppat från taken och snön har fallit ner från nästan alla våra tak.
Det är väl ett vårtecken, säg?
Dessutom är det ju ljuuuust!!
Ljust när man far iväg på morgonen, och ljust när man kommer hem på kvällen.  Det gillar jag!

Och det här är väl också ett vårtecken?  En nyckelpiga hade vaknat till liv från någon vintergömma och kom och satte sig på min dator! Inomhus alltså.  Den måste ju ha övervintrat någonstans här inne...
Aldrig har jag väl tidigare sett en nyckelpiga så här tidigt.

Var på söndagen ut på en kort promenad, och såg att det börjat smälta lite längs vägkanterna.

Det är definitivt ett av de första vårtecknen.  Om typ en månad är kanske vägarna utan snö...

Annars var det en fin vårvinterdag, med sol och takdropp.  Temperaturen kring -2 grader.



Lika mycket snö som i fjol har vi inte, men ändå alldeles tillräckligt. Så här ser det ut hemma hos oss på gårdsplanen.
Men det finns ju förstås en risk för att det kommer mera snö ännu... Tyckte jag hörde något på nyheterna i dag att det skulle komma mer snö denna vecka...


Har redan en tid tänkt ta mig runt husknuten ner till forsythia busken, men när det är så besvärligt med all snön. 
Men i går plumsade jag i väg.  Det är säkert kring en halv meter snö - mera där det är drivor - eftersom snön kom upp över knäna.
Men nu har jag mina kvistar i vas.  Få se hur länge det räcker innan de slår ut i blom.

1 kommentar:

  1. Javisst, det blir ljusare och närmare våren för varje dag - Härligt!
    kram /bea

    SvaraRadera