söndag 4 november 2012

Städning ute och inne.


Hann med en hel del det här veckoslutet, fastän en hel del också blev ogjort.


Här utsikt från svampskogen.
Det regnade hela förmiddagen på lördagen, men på eftermiddagen höll det upp, och när jag varit och tänt ljus på gravgården gick jag en sväng i svampskogen också.
Så vi åt svampsås idag.


Det var helt lugnt i skogen, förutom vågorna som slog mot stranden därnere när en båt åkt förbi.

Jag hann också med att städa sovrummet, tvätta fönster och ta ner spjälgardinen, som vi inte ändå använder.  Men det var inte så lätt.
Kunde inte komma på hur jag skulle få bort den...
Men det löste sig till slut.  Enkelt.  Sedan när man kommer på det.


Här är 'dagens outfit'.
 Städade bort lite förfrysta blommor och tömde krukor. Men idag var det råkallt ute. Frös om händerna, fastän jag hade trädgårdshandskar på.
Plockade några små granar och lite mossa, som jag skall sätta i  krukor, och! lite trattisar igen... Men nu var jag bara här bakom uthusknuten. Lyx att ha naturen så nära inpå.
Lite blåbärsris plockade jag också. Fint i den gamla mjölkkannan.
Än så länge.  När det är helt lugnt ute.
Vet inte hur jag skall 'binda' fast det, för snart börjar det blåsa igen, och  riset flyger all världens väg.
Grävde också upp Dahlia-knölarna.  Fast nu vet jag inte vart jag skall sätta dem.  Hade tänkt sätta dem i källaren, men kom sedan ihåg att mössen hade ätit på dem förra gången jag satte dem dit...
Borde kanske bara ha lämnat dem i rabatten...

Plockade också lite stenar.  Man vet aldrig när det kommer snö.  Nu finns stenarna färdigt på terrassen, om jag skulle bli inspirerad att göra 
dörrstoppare...
Hade tänkt hinna prova redan idag, men det hann jag inte med.

Det här är en superblomma.
Jag vet inte ens vad den heter, men den har blommat precis hela sommaren, och blommar ännu! Blomman bredvid frös vid första frosten, men den här tycks inte bry sig om lite frost, eller mycket frost.  Den är hur fin som helst ännu.

Idag fortsatte jag också med fönstertvättandet. Nu är fönstren ut mot terrassen också tvättade.  Jippii!
Nu har jag endast fem fönster i köket kvar...
Själva fönstertvättandet går snabbt, men först måste man få undan det som står framför fönstret...

Och vad var det då som blev ogjort?
Jo, jag hann aldrig städa resten av huset, och inte sy som jag hade tänkt, och inte stryka, och inte mangla, och inte pyssla, och inte sticka, och inte... ja ni vet.  Det skulle ju finnas så himla mycket som man vill/borde göra.

Hoppas ni alla också haft ett riktigt fint höstveckoslut!


5 kommentarer:

  1. Du hann ju så mycket så om du inte hann städa så är det väl strunt samma, dammet ligger liksom kvar har jag märkt....Din outfit är urläcker och det är naturen runt huset också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Hej ! Vad roligt att höra av dej.. Ja veckosluten går alltför snabbt, det är ju så mycket man vill hinna med..
    Här har ett nytt projekt på börjats, sonen i huset börjar bygga.. Pust säger jag, man vet ju hur mycket jobb det är...
    Hann oxå en sväng till skogen och plocka ris.. Man vet ju aldrig när snön kommer..
    Hälsa med dej !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. haha.. ja man hinner inte med allt.. jag tycker du hann med mycket. Jag har nog tagit opp dahliaknölarna för länge sen.. det har vart frost här ganska många ggr nu så marken är hård.. Jag har dem i källaren.. har du inget kallt förråd.. typ garage el så bara det är lite över 0 så klara de sej..lägg dem i en papperskasse o häng opp dem då går ju inte mössen i dem lika lätt som om du har dem liggandes på marken i nån bytta.Jag har inte heller tvättat nå fönster ännu.. men nu borde jag nog börja med det.. för det blir ju bara kallare.. ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Vad flitig du är :) Ja stövlar är väl ett måste här i norden, de regnar ju jämt Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Men jösses, du fick ju jättemycket gjort och det andra finns kvar till en annan dag..

    Kram Maidi

    SvaraRadera