fredag 21 februari 2014

Vinterledighet dag 2

Igår fortsatte jag att stryka (det tar inte slut i första taget) och sedan har jag ännu manglandet kvar.
Dottern kom hem på torsdagskvällen, så igår fick jag sällskap på promenaden. 
Lättare att komma iväg ut när man har sällskap.


Gick idag igen mot Sandholm, men nu ända ut till torget. Vi hade tänkt gå ända upp till grillningsplatsen, men vi hann inte, eftersom vi ville hinna hem tillbaks tills ishockeymatchen började. Så det får bli en annan dag.



Torgstugorna vintertid.



Och vad månne jag annat gjorde igår? Inte så mycket, förutom det vanliga matlagandet och en sväng till butiken.

Men kvällen slutade med en stor smäll! Vid 7- halv åttatiden smällde det till, hela huset skakade. Först trodde jag att något rasat inne i huset, så sprang upp på vinden, men där var allt som det skulle. Taket hade inte rasat in... Sedan ut med ficklampa för att se om något fallit på huset... Men där såg också allt ok ut. Men som tur finns FB. Där fick vi genast reda på att smällen hade hörts på hela Pellinge. Alla hade blivit lika skrämda. Nån hade kontaktat sjöbevakarna, som nog också hade hört smällen, men inte visste vad det var, men som skulle skicka ut en patrull för att kolla läget.
Sist och slutligen kom det fram att det varit två Hornet plan som sprängt ljudvallen... 


Men det var ganska skrämmande. Idag insåg jag också att vi som använder sociala medier och datorer ändå ganska snabbt kan få reda på vad som hänt.  Värre är det med äldre mänskor som bor ensamma. Igår när jag skulle gå och lägga mig såg jag att vår granne försökt ringa mig. Klockan var då halv 12, och jag kunde inte mera ringa tillbaka.  När jag så ringde i morse, så frågade hon om jag hört smällen igår och om jag visste vad det var. Hon hade också blivit mycket skrämd. Jag borde ju ha tänkt på att ringa henne genast igår kväll.

Just nu är det igen tv'n som gäller, med skidning. Det ösregnar här. Hoppas det slutar regna innan sportlovsjippot börjar på lokalbacken kl. 2 idag. 

Ha en fin dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar