torsdag 1 maj 2014

Första maj

Fick en extra trädgårdsdag idag, eftersom det inte har börjat regna ännu. 

Har redan hunnit med att kratta, svänga trädgårdskomposten, rensa rabatter, rensat tre odlingslådor och fortsatt med att gräva bort 'gräsmattan' där nya växthuset ska komma. Tror det räcker för idag. Annars kanske jag inte kommer upp från sängen i morgon...

Det är inte mycket som blommar ännu, men något smått hittade jag.
Här en fin viva, eller vad det nu heter.

Blå och vita pärlhyacinter.

Här kommer en annan viva, som antagligen blir ljust gul eller gräddvit.

Bergeniorna börjar snart blomma.

Och naturligtvis mina sibiriska nunneörter.

De första narcisserna har slagit ut.

Vildtulpanerna eller kanske de heter dvärgtulpaner, kommer inte ihåg just nu vilkendera det är. Blommorna är inte helt utslagna idag, eftersom solen inte lyser.

Här hittade jag en trevlig överraskning. En klematis som jag planterat ifjol, och som är på god väg. Tyvärr har jag inget minne av vad det är för en sort jag planterat här....Men det lär väl klarna så småningom om den fortsätter växa och blomma.

Och så tänkte jag glömma de här skönheterna! Hela trädgården är full av nunneörter, fast snart är de utblommade och maskrosorna kommer istället....
Dom här två bilderna tog jag förra veckan, när vi hade sol.


Önskar er alla en riktigt fin första maj!


4 kommentarer:

  1. ungefär samma vår här som där .Nunneörten planterade jag en gång men glömde bort den och så var den ju förstås försvunnen .trevlig fortsättning på helgen ,nette

    SvaraRadera
  2. It is so exciting when the first spring flowers appear! We are a little bit more ahead in the Uk and its sad that our daffodils and crocus are now finished, and even the tulips are starting to drop their petals - all seems early here this year.
    Enjoy your lovely spring garden!
    Gill xx

    SvaraRadera
  3. Så flitig du varit :) hoppas du hunnit njuta oxå :) Kram Suss

    SvaraRadera