söndag 21 februari 2016

Syinspiration

Jag hade planerat att jag skulle väva färdigt mina mattor under min lediga vecka. Men vad gör man, när syinspirationen infinner sig?  Har inte vävt en enda centimeter. Men jag har gått igenom mina tyger, planerat vad jag ska sy, klippt och ritat mönster.....

Men min symaskin svek mig! Först ville den inte spola ordentligt, sen började övertråden brista hela tiden. Tänkte jag skulle putsa den lite, och skruvade opp lite med den påföljden att jag antagligen inte fick det tillbaka fast så som det skulle vara. Nu syr den bra, men när undertråden tog slut och jag skulle sätta in spolen igen var det något som inte var som det skulle. Det går inte att få upp undertråden... Så det blir nog service för den här maskinen nu.  Tur har jag flere.... Fast den följande jag plockade fram hade ingen pressarfot alls. Vad månne jag gjort av dem? 

Men innan maskinen gick sönder hann jag ändå sy den här. Tyget är gamla gardiner. Mönstret från Mekkotehdas.

Dragkeden är jag inte riktigt nöjd med. men kanske det duger.

Och här är allt som jag klippt färdigt för att sy.

Den här (tredje maskinen) fungerar! Så nu är det bara att fortsätta.  Enda dåliga grejen är att den är så lätt, att den vill åka bort från bordet, men det fixade sig också med en reklamgrej jag fick förra veckan...Oc den har endast en vanlig pressarfot. Få se hur det ska gå när jag ska sy dragked? Kanske det går att använda samma fot som till Husqvarnan?

Ha det så bra! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar