fredag 19 november 2010

Rosor och svanar

I går kväll var jag på en kurs, där vi fick lära oss hur man gör dekorationer av grönsaker, frukter och rotfrukter.


Det är inte riktigt min grej, men tänkte att det ändå kunde vara roligt att prova på.


De här rosorna gjorda av tomatskal är fina.  Helt i min smak.


Vi gjorde en svan av ett äppel.
Här är min "svan" fast den ser mera ut som en papegoja...

Alla svanar samlade på samma bricka.


Av äppel gjorde vi också en spiral, men den har jag ingen bild på, eftersom jag inte fick den att bli bra, så jag åt upp den istället.




Och här ett äpple dekorerat med en blomma.



Vi gjorde också kottar av morötter.  Den här moroten är inte min.   Jag tyckte det här var svårt och fick det inte riktigt att bli till något, så jag åt upp den också.


Vi lärde oss också att göra blad av kålrots- och batatskivor, samt av äppel och gurkskal.  Och till sist skulle vi dekorera en melon i samma teknik som kotten.  Det blev inte heller bra, men den åt jag  ändå inte upp....

Roligt var det, och visst - något av det jag lärde mig kommer jag säkert att använda mig av någongång.  Fast jag kanske inte kommer att göra kottar av morötterna...

Önskar er alla ett riktigt trevligt veckoslut!!!





4 kommentarer:

  1. Nä, en kotte av morot gör man kanske inte, men vilken kul kurs, det måste ha varit kul att se hur tekniken går till!
    Men oxiderar inte äpplena och blir bruna, fick ni lära er nåt om det?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det måste ha varit en kul kurs. Rosor av tomater ser dekorativt ut på vilken tallrik som helst. Såg ett program på TV om kinamat. Man skal visst inte äta upp konstverken, vilket jag alltid gjort, förstår det egentligen, det där ser ju verkligen inte bara enkelt ut. Men som med mycket annat så gör övning en mäster. Äpplesvanar, fantastiskt på dessertbordet.
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig kurs det där är något som jag inte provat på ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Jøje meg, det var lekkert!!Dette kan du jo virkelig pynte et fat en gang du skal ha middagsgjester.

    Ha ei flott helg og klem fra meg;)

    SvaraRadera