fredag 29 juni 2012

Mahonian


Nedanför huset har vi en stor Mahonia buske.
Om den inte rensas växer det fullt med hallon och ogräs i den.
Den såg helt förfärlig ut.  Fullt med hallon, hundflokor och annat ogräs.

Igår började jag rensa den.  Det är ett riktigt roligt arbete, när man väl kommer igång.  Här ser övre sidan redan riktigt bra ut.


Vid sidan av mahonian har det i tiderna växt en stor björk, som är nersågad redan någongång på 80-talet tror jag.
Den har stått på en liten kulle, och nu när stubben helt murknat, tänkte jag utnyttja kullen och göra en liten rabatt här. 
Så jag grävde upp det mesta av den förmultnade stubben och fyllde hålet   med ny mull.
Här ser ni mahonian och den stora högen med ogräs och hallonkvistar.
Eftersom jag tänkte plantera klematis här, så behövde jag något för den att klättra i.  Hittade tre stycken gamla, rostiga slåttermaskinsbett som passade bra.
Och här från andra sidan.


Och så en bild av mahonian nerifrån.... Så här såg alltså allt ut innan jag började.
Jag fortsatte idag och nu har jag kommit varvet runt. 
Ännu finns det kvar lite ogräs i mitten av den.  Men det får bli till en annan dag.

Vi hade en fin förmiddag igår, men på eftermiddagen  kom det flere regnskurar, och det såg emellanåt ut så här. Men mellan skurarna lyste solen, så det blev en hel del gjort ute.

Idag har vi däremot haft en jättefin dag.  Inget regn! Sol hela dagen!

Ha det så bra!

4 kommentarer:

  1. Härligt när man får det där rycket till att göra ngt fint!
    Trevlig idé med sl...betten.
    Må gott /bea

    SvaraRadera
  2. Vi har också en mahonia, men ganska liten. Kanske den står på fel plats i livet?
    Visst är det skönt när man får bort oönskad växtlighet, det blir precis som du skriver, riktigt roligt och man känner sig nöjd.
    Jag har ett projekt på gång jag också, som får vänta någon dag. Här blåser det och regnar för fullt och cafédisken skall fyllas med läckra bakverk
    Ha det riktigt bra i det omväxlande vädret och livet!

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  3. ...och så glömde jag. Det kommer att bli jättesnyggt med klematis mot det rostiga och taggiga. Bra att kunna ta vara på:)

    SvaraRadera
  4. Vilket jobb!!!
    Gillar ditt Klematis-stöd, så bra idé....
    Ha det gott!
    Kram Sofia

    SvaraRadera