måndag 30 juli 2012

Sommarsysslor

Vi har nu haft några riktigt varma dagar (kanske lite för varma för min smak), men åtminstone har man kunnat sitta ute, grilla och inte behövt rock och sockor på sig när man far iväg på morgonen.
Vi har alltså haft sommar.

På lördagskvällen var jag och en väninna i svampskogen och plockade kantareller.
Finns mycket av dem nu. Vi hittade en par liter per man.
Det finns också massor av stora fina blåbär just nu. 

Och i går kväll när det blev lite svalare ute, plockade jag lite körsbär, de sista jordgubbarna, en handfull röda vinbär och krusbär och kokade sylt. 


Vinbären är inte riktigt mogna ännu, men det räcker inte länge tills de skall plockas.  Så snart blir det också dags för saftkokning. 
Nu borde man få en semester till för att hinna med allt.


Fast vi haft varmt och soligt väder, så har vi också fått regn nästan dagligen.  I går morse regnade det,  och just för en stund sedan kom det en ordentlig skur och åskan bullrade någonstans längre bort.
Det har två nätter i rad blixtrat mycket, fast man inte hört just något buller alls.

Ha det så bra!

1 kommentar:

  1. Vilken härligt bärbild!
    Ja, jag plockar allt jag kommer över just nu, men det är lite magert, det har varit för kallt här en tid.
    Men jag såg ett ställe med fina, stora blåbär och dit måste jag i morgon. Håll tummarna för att det inte regnar då!
    Agneta kram

    SvaraRadera