fredag 12 juli 2013

Blommor just nu

Just nu blommar flere olika klematisar här i trädgården.

Men varför är det så svårt att att få rätta färgerna på dem när man fotograferar dem?

Det här är en gammal klematis, som jag haft i flere år och den här färgen är helt rätt.

Men den här är inte rätt! Det är Huvi, och den är i verkligheten mycket mera blålila, med vinröda ränder mitt på bladet. Underligt...

Här är Arabella, en ljust blå klematis, inte så här ljuslila som den ser ut här.

Och det här är Romantika, riktiga färgen är nästan svartblå...
Den här vet jag inte namnet på just nu, men den här färgen går mycket mera i blått än vad det ser ut på bilden.

Annat som blommar nu är rosorna naturligtvis, här en nejlikaros.

Och den här underbara buskrosen som doftar så gott.


 

Vi har fortsatt fint väder här, så idag började jag tvätta mattor.

Men det blev bara en, eftersom jag sedan for ut i svampskogen.

Men det blidde inte så många kantareller, fast vi checkade alla våra svampställen... Det är helt tydligt lite för torrt i skogen.

Men blåbär finns det massor av, så vi plockade lite sådana också.

Och dottern bakade en jättegod blåbärspaj, som vi åt med vaniljsås.

 

Önskar er en fortsatt fin fredagskväll!

 

 

1 kommentar:

  1. Härlig blomning i din trädgård .Blå och lila färger är svåra att få riktiga på bild .Jag brukar ändra dom i redigeringsprogrammet så dom ser riktiga ut ,kram nette

    SvaraRadera