söndag 28 december 2014

Julhelgen

Nu är den fina julhelgen och 10 dagars ledighet förbi och i morgon är det arbetsdag igen.

Ledigheten började på fredag före julen och jag tillbringade hela dagen i Borgå tillsammans med dottern. 



Började dagen hos dottern med att hjälpa henne limma pepparkakshus, fast jag tror nog jag stjälpte mer än jag hjälpte...


När klockan blev så mycket att butikerna var öppna, gick vi ner till stan i ösregnet. Det var ingen rusning i Gamla stan, så vi fick gå i lugn och ro.




Efter att vi shoppat färdigt i gamla stan, gick vi ut till Konstfabriken och fortsatte shoppandet där.

Det blev en låång dag, med mycket att bära på. Efter Konstfabriken gick vi tillbaka in till centrum och fortsatte där. Men jag fick allt gjort på en dag och kunde fara hem och starta julhelgen. 

Dottern kom hem på lördagen, och den dagen gick till förberedelser för julmarknaden, som var på söndagen. 



Hon hade alla pepparkakshusen med, men de var odekorerade. Och eftersom hon hade annat som hon måste hinna med till marknaden, så fick jag börja dekorera husen. Det är jätteroligt! Jag älskar att dekorera pepparkakshus! Bara man har tillräckligt med kristyr och godis att dekorera med.

















Julmarknaden gick bra och det var mycket folk. 









Efter marknaden julstädade jag och på måndagen hade vi besök av min ena syster och hennes man.
Det är alltid roligt att träffas, och den här gången var det extra roligt, eftersom jag fick se första bilderna av hennes barnbarn, som föddes föregående vecka. Den här lilla tösen är första syskonbarnbarnet (jag har fyra syskon) och jag är alltså nu gammelmoster. Härligt! Ser så framemot att få träffa den lilla.

På tisdagen var det sedan full rulle, med att laga julmaten, baka, ut i skogen och söka gran och ta in den och klä den. Men det är ju det som är det bästa med julen.  Att göra allt det här tillsammans.

Och idag hade jag min andra syster med dotter och min ena bror på besök, och det var också jätteroligt. 

Nu är det endast mannen och jag kvar här, när båda barnen också farit hem till sig.


Ha det så bra!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar