onsdag 24 februari 2010

Snöskottning och utelekar

Idag vaknade vi till en helt fantastisk dag. Solen sken från en klarblå himmel och det var ungefär -12 grader. Grannen hade redan plogat vägen, men han var inte riktigt nöjd, eftersom vallarna är så höga på var sida om vägen att snön rasar ner tillbaka. För att få vägen riktigt bra ringde vi Mattasmannens bror, som har snöslunga och han lovade komma och ploga så att pellettsbilen kan komma fram. Hans sexåriga son skulle få vara hos oss under tiden.

På förmiddagen skottade jag snö framför garagedörrarna, framför pellettssilon och framför trappan. Det hade nog kommit 15 cm i går och i natt.

Mitt på dagen kom sexåringen som också är vår gudson, så det blev lek med Bakugan bollar (nu vet jag allt om Bakugan bollar och dimensioner), legobyggande, och lekar med alla mina saker på toalettbordet i sminkrummet, som han kallar vårt sovrum. Därefter blev det snölekar ute. Roligt! Jag är glad över att jag fått tillbringa så mycket tid med honom ända sedan han var liten. Idag skottade jag väg åt honom till källaruppgången där han skulle fortsätta bygga på en snömur som han började bygga någongång vid jultiden när det var blidsnö. Jag var helt slut efter skottandet och stod och vilade en stund. Med den påföljden att han frågade varför jag bara står och latar mig - "var det inte meningen att vi skulle jobba fifty-fifty med muren?" Det med det skottandet - det räknades tydligen inte som jobb.









Nere vid båtlidret hänger ännu mina lysande julgubbar. Det får nog hänga kvar en tid till, för just nu är det över en halv meter snö på vägen ner dit... kanske de blir kvar till påsken. Eller kanske ännu längre, jag kan inte riktigt tro att all denna snö skall smälta bort till dess.


På uteplatsen syns endast översta lagret tegel av grillen och endast bordsskivan av bordet.





Innanför staketet finns min blomrabatt där det börjar blomma genast på våren. Krokusar och tulpaner. Förra hösten fick jag 500 krokuslökar av en väninna. Hon bor i höghus och hade tänkt köpa några lökar för att sätta i kruka eftersom påsen kostade endast 1 euro. Men när hon kom till kassan fick hon veta att det var 5 påsar för 1 euro! Eftersom det var så billigt kunde hon inte låta bli att köpa, fast hon inte behövde dem. Men som tur kom hon sedan att tänka på mig, så jag fick 500 lökar att plantera och största delen satt jag i den här rabatten. Tror ni de orkar fram i vår?
Pellettsbilen kom också fram, så nu finns det 4000 kg pelletts i silon. Det borde väl räcka till sommaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar