söndag 14 februari 2010





Vintern fortsätter. Vi hade -18 grader förra natten, fastän det sedan har varit över -10 grader på dagen. Solen lyste och fåglarna kvittrade. En vacker dag.


Vi hade lite kallt inne på morgonen för pellettsbrännaren hade stannat. Pellettsbrist! An on going problem! Det finns nog pelletts kvar i silon, men den vill inte riktigt rinna ner, så det hade säkert blivit tomt i skruven som transporterar pelletten in i huset. Vi har haft massor av problem med vår pellettsvärme under de dryga 3 år vi bott här på Mattas. Nu har det fungerat galant sedan november, men... Som tur var har vi en kort skruv i pannrummet och en papplåda att fylla med pelletts. Så nu fungerar det igen, men det skall fyllas på hela tiden. Och det betyder ganska mycket jobb att köpa små säckar och frakta från stan. Nu hoppas jag att jag får tag på någon som kan hjälpa mig i morgon och att det inte är något stort fel.


I går var jag till stan för att få svininfluenssavaccinet. Vi for ganska sent för att det inte skulle vara köer. Hade tänkt gå på loppis efter det. Men jag var för sent ute - de stängde alla klockan 15. Men nu är vi i alla fall alla i vår familj vaccinerade.


I går gick jag också igenom alla mina fröpåsar! Nu har jag plockat ut alla som skall sås i februari-mars, så när jag är vinterledig är det bara att börja. Mull måste jag köpa, och krukor måste lagas, namnlappar skrivas.... Vad jag längtar efter att få börja med det jobbet igen. Det är alltid roligt att ha drömmar!


Men det är ännu långt tills det börjar grönska och forsythian blommar så här vackert som förra våren! Man kan bara inte förstå hur all denna mängd snö som nu finns skall kunna vara borta i maj...





Här är en bild av mina stockrosor från förra sommaren. Nu skall jag så flere av dessa och jag har också frön till en mörk variant.


På handarbetsfronten har det inte hänt så mycket idag. Jag sydde lite på mina butikskassar, och tovade den här halsduken och pulsvärmarna som jag stickat av tunt yllegarn som byter färg.
Dessutom har jag kollat på en massa bloggar och bläddrat i tidningar och fått inspiration till en massa saker! Synd bara att det är så långt till nästa veckoslut.
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar