söndag 27 maj 2012

Sista lördagen i maj.

Här är fågeln som kom hem med mig igår från torget.
Jag vet inte ännu riktigt var jag skall placera den, men tillsvidare får den stå i skottkärran.
När jag sedan planterar blommor här i kärran, så kan det hända att fågeln får flytta någon annanstans.

Fågeln är gjord av Villa Ylle Eva och är en trädgårdsprydnad helt i min smak.
Efter några svalare dagar, hade vi igår en mycket varm och solig dag.  Det var  varmt redan tidigt på morgonen, när vi for ut till torget.
Just nu är allt utomhus täckt av gult pollen.  Det ser emellanåt ut som det skulle regna, när luften är full av gult damm som faller ner. Plockade lite rabarber idag och när man rörde vid bladen, var det som ett stort moln av damm runt hela rabarberbusken.   

Allt är täckt av gult damm.  Här på bilden ovan ser ni hur också penséerna har fullt med små, ljusa prickar som är pollendamm.
En natt förra veckan när det blåste lite hårdare, kom det ner en massa björkhängen.  Det ligger fullt, fullt av dem överallt.  Också terasstaket är täckt av dem. 
Nu skulle det behövas en ordentlig regnskur för att skölja bort alla björkhängen och allt pollen.
Här hos oss blommar tulpanerna och narcisserna fortfarande.  Den här veckan har också häggen slagit ut.
Hade tänkt göra i ordning mitt grönsaksland  igår efter att vi kom hem från torget, men nere i trädgården var det gassande solsken och lite  för varmt för att jobba där.
Istället planterade vi taklökar i små krukor och korgar och resten av tiden satt vi i skuggan på terassen och slappade.
Planterade också ut en klematis, några hjälmbönor och klockrankor.
På kvällen när det blev svalare, tänkte jag fortsätta med trädgårdslandet, men se, det gick inte heller. Det var nämligen så mycket myggor i farten, att vi gav upp efter att ha gjort två planteringslådor klara.

På fredagen köpte jag endel små plantor från torget i stan.  Lite rödkål, blomkål, selleri och purjo som jag planterade ut.
Köpte också grön squash, persilja och paprika. De är ännu inte utplacerade.
Dem borde jag få i jorden idag...

Men det ser ut att bli en lika fin dag idag som igår,
så det blir kanske inte så mycket trädgårdsarbete idag heller...

Hoppas ni alla får en jättefin söndag!!

2 kommentarer:

  1. Oj vad det blommar och oj så mycket frömjöl. Jag såg att det är det här också, det får väl en riktig skjuts av värmen vi har och så kommer det en liten vindpust nu och då och då verkligen ryker det ur allt som växer.

    Dina vita narcisser ser ut som mina absoluta favoriter, Thalia, jag vet inga vackrare än dom. Till sensommaren ska jag komma ihåg att förse mig med fler!

    Det blommar verkligen hos dig nu!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Din fågel är helt i min smak också.
    Det gula frömjölet är inte så roligt. Allt ser dammigt och ostädat ut..

    Kram Maidi

    SvaraRadera