söndag 5 augusti 2012

Blombänk nedanför huset


Nu blommar det för fullt i min nya blombänk på nedre sidan av huset.
Krassen har fullt med blommor. 
Och här är så torrt, så bladen är ganska små och täcker inte blommorna.


Jag satte också några dahlior här, som blommar nu, men rosenskärorna och ringeblommorna har inte ännu slagit ut.  
Jag har också planterat sommarrudbeckia här och sått blåklint i olika färger.
Dessutom finns här en massa bladrosetter av fingerborgsblomma (varifrån de kommit vet jag inte, kanske med myllan som jag grävde upp ur komposten min).  Så nu hoppas jag  att jag får en massa fingerborgsblommor här i nästa år!  De skulle passa bra här längs med husväggen när de blir så höga.  

Så här såg rabatten ut för några veckor sedan.
Och så här såg det ut i maj, när jag hade dragit upp all kvickrot som växte här.  Man kunde dra bort den som en matta, och sen fylla på med ny jord. Jag har sått endast ettåriga växter här, eftersom jag hoppas och drömmer om att vi någongång kan bygga en terass på den här sidan av huset och då är det inte så bra om jag planterat en massa perenner och klätterväxter här, som sedan måste flyttas.
Hittade några gamla stockar, som jag använde som kant,  men de räckte inte till hela rabatten, så jag får fundera ut något annat till ändorna.  
Här har alltså växt halvmeterhög kvickrot och det har sett fasligt ut.
Jag är så nöjd att jag fick det här uppstädat.  

Ha det så bra!

7 kommentarer:

  1. Jättefint blev det och krassen gör sig verkligen. Jag har lite krasse i mitt grönsaksland men där blir bladen jättestora och nu har dom börjat gulna.....Tänk om du fick en terass där, det skulle vara underbart! Men det är fint nu också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Vilken frodig rabatt du fått ! Förstår att du är nöjd...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Så VACKERT och vilken FÄRGPRAKT
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. oj härrigud.. jag tryckte o tryckte då det inte ville bli till nått o så kom det 3 ggr..o då skulle jag radera o så for allt.. Jaja.. men jag skrev att det blev fint med stockar o att jag skulle kunna ha det på ett ställe där det oxå skulle passa bra! Krassen blomma o va så fin, du får ta frö nu o spara till nästra vår.

    SvaraRadera