fredag 10 augusti 2012

Katalog med blomlökar och drömmar.



Gick igenom katalogen med blomlökar som jag fick för en tid sedan, och hittade en massa lökar, som jag gärna skulle vilja ha.

 

Det blev en hel del inringade ställen i katalogen....

Här skall ni få se vad jag föll för.

Ståtliga stäppliljor.  Funderade att de skulle fungera i nya blomrabatten bakom huset.  De här färgerna skulle kunna passa bra med det gröna på huset.
Där skulle gärna få vara något högt och praktfullt, så det syns ner till vägen...
Men, nu finns där ju på kommande en hel del fingerborgsblommor till nästa år, och de här gul-oranga färgerna passar inte alls ihop med de vit-rosa färgade fingerborgsblommorna...

Klocklilja med en fin gråblå färg. Färgen kan ju förstås vara starkare i verkligheten än den är på bilden.

Och vita narcisser. Jag älskar vita narcisser.  Dem kan man inte ha för många av.

Och den här ser helt fantastisk ut!

Fluffiga tulpaner i fin färg.

Härlig färg.  De här vill jag också ha.  Lite samma färg som stockrosorna i mitt förra inlägg.

Och de här sen! Som ser ut som en glasstrut. Man börjar nästan slicka sig om munnen när man ser dem. Härlig, men lite dyr.
Man gör kanske inte så mycket med en enda...

Den här är en av mina favoriter. Skir och fin.

Och så lite botaniska tulpaner. 

Härliga namn har de också.  Persian Pearl - visst låter det vackert?

Bläddrade på nytt i katalogen för en stund sedan, och hittade igen något nytt.
Kanske en gul-orange rabatt någonstans? Med orangegula Angelique tulpaner, orangegula Dordogne tulpaner och så av de där svarta Queen of Night.  Och så finns det ännu en vacker granngul , dubbel, fluffig tulpan med smala röda streck, som heter Monsella.
Det ni.

Man kan ju alltid drömma.

Önskar er alla ett fint veckoslut!

2 kommentarer:

  1. oj den måste jag best..Är ju så roligt att sitta o fantisera allt man sku vilja ha..Kanske nått kan man ju sända efter.

    SvaraRadera
  2. Queen of the night har jag haft en gång men efter tre vintrar fanns dom inte kvar.Väldigt vacker trädgård du får med alla dom blommorna ,kram Nette

    SvaraRadera