fredag 15 oktober 2010

En mörk skönhet

Fredag kväll, yesss!  Skönt att vara ledig, efter en stressig vecka. Vädret har varit kallt, blåsigt och nära minusgrader nästan varje natt, men den lägsta temperaturen vi har haft här hos oss har
varit -0,0.  Så inte frost ännu!  Men i stan var det påfruset på vissa ställen i morse, och gräsmattorna var vita.
Nu har knopparna på en av mina orkidéer slagit ut.  Titta vilken mörk skönhet!
Det var lite svårt att fånga den på bild, eftersom färgen är så mörk.


De här bilderna som är tagna utan blixt motsvarar bäst den riktiga färgen.


Så här ser den ut när jag tog en bild med blixt.  Det här motsvarar inte alls den riktiga färgen.


Och mera blommor kommer det. Här är följande knopp på gång.  Det här är den orkidéen som min dotter hämtade hem till mig en gång i somras.  Hon har haft den i många år och väntat på att den skall börja blomma, men ingenting har hänt. 
Så hon kom hem till mig med den i en plastkass. Den såg ganska hopplös ut, bladen var helt skrynkliga. Hon lovade dessutom köpa en ny orkidé åt mig, om jag skulle lyckas med att få den att blomma.   (Hon trodde inte att det fanns något hopp!)  Så jag satte den i mitt orkidéfönster och gav den vatten nu och då.  Och här är resultatet!  Snart får hon nog köpa en ny blomma åt mig....!

Och här är ännu en som har knoppar.  Det här är en av dem som jag köpte för eur 2,50 för en tid sen.

Det är många här i blogglandia som redan så smått har börjat tänka på julen har jag märkt.  Den börjar smyga sig in i allt flere inlägg.  Jag köpte också några led-slingor i veckan och här är den ena av dem.




Nu får också den  här ljusslingan i hallen lysa hela tiden.


Och jag köpte också de första jultidningarna den här veckan!



Märkte annars just när jag vattnade mina orkidéer att där finns ännu tre stycken till som har knoppar... ! Alltså allt som allt fem stycken förutom den som redan slagit ut.  Spännande!

Önskar er alla som tittar in ett skönt veckoslut!

3 kommentarer:

  1. Nydelig orkide, aldri sett lignende.

    Så flott det var med lys i glassene!! Var på Ikea her forleden og der var jula igang...kanskje litt tidlig:)

    Ha ei trivelig helg og klem fra meg;)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina orkidéer du har! Färgen är underbar.
    Jag blir också sugen på ljusslingor. Jag hade flera stycken, men dom har liksom tagit slut....det ser jättemysigt ut i din glasburk! Det behövs nu, ljus!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oh, jul med din glädje :) 70 dagar kvar, usch, nu får jag nästan panik. Man hinner inte mer än bli färdig ute så är det dags för jul. Din orkidé var en mörk skönhet. Jag är rädd jag tog död på mina ( vanliga) i sommar.
    Ha en fortsatt fin helg :)

    SvaraRadera