söndag 17 oktober 2010

Kalas och planteringar


I går var vi till Lojo på 50-årskalas.  Min systers man fyller 50 om några dagar och firade med kalas på en föreningslokal. 


 Roligt att träffa alla syskon och syskonbarn igen.  Det blir alldeles för sällan.
Det är bara lite tröttsamt att åka två timmar dit och två timmar tillbaka. Föret var annars riktigt bra, fast i Hfors hade det tydligen kommit lite snö på kvällen, eftersom vägen var våt och och marken bredvid vägen hade ett tunnt snötäcke.  Temperaturen låg mellan -0,5 och +1 grad. 

På vägen ner från stan till oss, såg jag den första utejulgranen med tända ljus för i år.  Någon som hade tröttnat på att det är såå mörkt ute på kvällarna.  Men där går nog gränsen för mig.  Det är ok med ljusslingor ute den här tiden,  men kanske lite tidigt för en julgran. 



Igår fick jag äntligen mitt paket med blomlökar som jag beställt från Viherpeukalo.  Eller egentligen fick jag paketet  redan tidigare i veckan, men har inte haft möjlighet att söka ut det tidigare.    Jag hade också beställt en magnolia, som de sålde till specialpris.  Så om den inte klarar sig så är det inte så stor skada skedd.  Den hade farit lite illa av att ha varit i paket så länge,  men nog tror jag det är liv i den ännu.
Vi har haft en vacker solskensdag idag, så jag planterade en del av lökarna och magnolian.  Dessutom planterade jag lite andra buskar. 



Förra sommaren tog jag skott från en del buskar som jag skulle vilja ha, och satte dem i små krukor med plastpåse på.


 De flesta rotade sig fint och på hösten grävde jag ner krukorna i trädgårdslandet.  De överlevde vintern och fick på våren nya, större krukor.  De har växt med en väldig fart den här sommaren och nu var det dags att plantera ut dem i trädgården.


Men fråga mig inte vad buskarna heter, för jag har inte den blekblåaste aning. 
Jag vet att en borde vara någonslags hortensia med blommor i små runda bollar. Och en tror jag att är en paradisbuske (finns det någon sådan?).  Den blommar med massor av ljusröda blommor i början av sommaren.
Sen finns där någon annan buske också, som jag inte alls kommer ihåg hur den ser ut...

Det skulle ju vara ganska fiffigt att skriva upp och dokumentera vad man gör...

Men i varje fall skall jag ta en massa nya skott nästa sommar, för det här var mycket lättare än jag trodde, och billigt dessutom. 
Hann också med en liten skogstur idag. 





Nu börjar det finnas bra med trattkantareller. Fast de är kanske lite svårare att hitta, när det fallit ner så mycket löv i skogen.




Här är dagens skörd.

Ha det så bra!

1 kommentar:

  1. Ush ja, vi har det också långt till faniljerna. Det är så synd, det blir så sällan. Tur det är jubileum och jul ibland säger nu jag, för då tar man si turen. Hos mig börjar jorden frysa, har den inte jort det hos dig alltså? Lökar så här sent är alltid en chansning, men får man hål på skorpan så brukar det ju gå. Din paradisbuske kan ju vara det dom här i Norge kallar 'Fagerbusk', i sån fall är den helt underbart romantisk. Kul att pinnarna tog sig :)

    SvaraRadera