måndag 23 augusti 2010

Regnskurar äntligen!


Nu har vi äntligen börjat få lite regn här också.  På fredagen kom det en liten skur på 4 mm och och natten till söndagen hade vi åska och fick rejält med regn.

20 mm visade regnmätaren på morgonen! 
Det verkligen öste ner och vattnet forsade fram.


Så här såg det ut följande dag.  Barr i raka rader.

Veckoslutet var annars varmt och soligt, och nätterna varma.
Idag har vi redan fått två små regnskurar.  Och nu på kvällen känns det lite kyligare.  Temperaturen är kring 15 grader.


De här bilderna är tagna från torget för en vecka sedan, då vi också fick en liten åskskur.



Igår var jag upp på bodvinden och passade på samma gång att ta lite bilder.  Tyvärr hade jag ingen blixt när jag fotade, så bilderna blev inte så bra.  Trodde blixten var sönder på kameran, men det var sonen som hade lånat den och ändrat inställningarna lite...

I
Här finns tre gamla spinnrockar.


Här är det banner jag egentligen skulle ta en bild av. Fina järnbeslag i ändarna på käpparna.  Det har tillhört Stor Pellinge blandade kör någon gång i tiden.
Jag tycker att det inte hör hemma här hos oss egentligen, utan tänkte fråga museigården om de vill ha den.



Hittade i går kväll en bild av kören från 1920-talet i en av Pellingeböckerna och där finns detta banner med.  Med på bilden finns också Mattasmannens farfars syster, så det är säkert orsaken till att den här tingesten hamnat här på Mattas.

Det finns också andra skatter i bodan som bara väntar på sin tur.
Här några gamla söndriga stolar, som väntar på att bli reparerade.



Ett gammalt pottskåp.


Gamla skidor.
Jag skall försöka ta lite bättre bilder nästa veckoslut - med blixt!




Här är lite bilder som jag tog under promenaden igår.
Nyponen börjar mogna, och är stora och fina.





Den här vilda blomman kommer jag tyvärr inte ihåg vad den heter, men vacker är den och blommar för fullt just nu.




En rulle taggtråd hänger i ett träd.



Önskar er alla en riktigt trevlig måndagskväll!

6 kommentarer:

  1. OOppps så många fina bilder du har med!
    Innan jag glömmer det, den vilda blomman tror jag heter gulsporre (på latin Linaria vulgaris, varför jag vet det beror på att min man är intresserad av vilda växter...) och är släkt med lejongap.
    Det ser så mysigt ut på era marknader, synd bara att det regnade den här gången.
    Pottskåpet på vinden är helsnyggt!
    Tur att det kommit lite regn till slut i alla fall!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Igår låg jag på stranden, men i morse vaknade jag till regn...men jag tänker INTE ge upp sommaren ännu ;-) Jag skulle ha svarat Lejongap, men Agneta är bättre på det här ser jag :-D Vackra bilder!

    SvaraRadera
  3. Tänk att jubla över regn, då har du haft en riktig kalassommar, men det har jag ju också förstått att det har varit. Vi har väl haft motsatsen men så mycket regn som dom sista två veckorna, bortemot 200 mm!! Det är plaskvått ute.. Tre spinnrockar, vilken guldgruva. Spinner du? Hoppas det :)

    SvaraRadera
  4. Regn här också och kyligt och kallt. Känns som sommaren är gone... Oj vilken skattkammare du har på din vind. Där skulle jag också vilja botanisera :O)

    SvaraRadera
  5. Tänk att få börja renovera, härligt göra när vintern kommer. Att gå på marknad har det varit alldeles för lite av för min del, men ska råda bod på det nästa år.

    SvaraRadera
  6. Kul att du haft en likadan scoutklänning :-)
    Vilka härliga saker på er bodsvind. Pinnarna med beslagen i ändan är ju heltjusiga!

    SvaraRadera