söndag 29 augusti 2010

Skärgårdsliv förr och nu


Museigården på Pellinge, Hörbergsgården, är full av gamla fina föremål härifrån öarna.  Det är länge sedan jag senast varit in där, så när vi idag hade ett annat ärende dit, så passade jag på att gå runt med kameran.

Väggbonad i fina färger.




Tossor i sälskinn.




Fin leksakshäst.


Vikminne var vårt förra hus, där vi bodde i 23 år innan vi flyttade hit till Mattas.  Vikminne byggdes  i början av 1900-talet av Sofia och Karl Johansson, som var släktingar till Mattasmannen. 









Ett av rummen är tapetserat någongång på 70-talet med så här vacker tapet.  Tove Jansson lär ska ha varit med och tapetserat.  
På barnfesten som ordnas här på Hörbergsgården varje sommar, brukade Tove också vara med och läsa högt ur sina muminböcker.   

.
Vykort med Pellingemotiv







En gammal klänning.


På Hörbergsgården brukar det också alltid vara en utställning varje sommar och i år är det Eva från VillaYlle som har sina alster utställda här. 



Härliga kreationer. 




Eva gör en massa fina tovade grejer.


Jag önskar er alla som tittar in en fin början på veckan!

3 kommentarer:

  1. Heisan..

    Så mange fine bilder. Et spennende sted med masse historie i veggene!

    Ønsker deg en fin ny uke også, klem fra meg

    SvaraRadera
  2. Men så genuint, så hade jag absolut kunnat tänka mig att bo! Tänk den frid och ro som råder i ett sådant hem....
    Tack för rara kommentarer hos mig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Hej & Hö!
    Fina foton från Hörbergsgården! Har länkat din blogg till PHFs facebooksida:http://www.facebook.com/pages/Pellinge-Hembygdsforening-rf/100417176672056
    mvh,
    "Pigan på Hörbergsgården" ;-)

    SvaraRadera