fredag 23 juli 2010

Härligt!  Fredagkväll och första arbetsveckan förbi.  Det har varit ännu en varm vecka utan regn.
Temperaturer på 28-29 grader. Vissa dagar tryckande varmt och fuktigt och vissa dagar varmt men med en frisk fläkt.
Mina blommor håller på att torka bort, jag har inte hunnit vattna alla kvällar den här veckan.  Det har varit lite för mycket annat program. Så nu hoppas jag verkligen att regnet de lovat tills i natt skall komma.

Visar här lite bilder av min fantastiska buskros.  Den skulle också behöva lite vatten.  Knopparna börjar torka bort.  Fast å andra sidan blir knopparna också förstörda av regn...

På måndagskvällen började jag tömma vår "bastu".  Vi har en gammal bastu på gården som inte är använd på cirka 20 år.  Nu har vi tänkt göra i ordning den, så vi kan använda den.  Vi har använt den som förvaring för alla möjliga grejer och nu skulle allt bort därifrån.

På tisdagkvällen fick jag sonen med kompis till hjälp och de bar ut den gamla bastu-ugnen som vägde massor (nedre delen var fordrad med tegelstenar!) och så bar de in den "nya" ugnen, som egentligen inte är ny, men den är oanvänd.  Jag skall visa er bilder senare.



Onsdagskvällen var det kvällstorg från halv sex till åtta.  Det var ett bra torg.  Massor med folk, sommargäster och turister, och vi hade en riktigt bra försäljning.  Nu är det bara ett kvällstorg kvar, nästa onsdag.  Efter det är det torg endast på lördagarna.


Min schersmin hade massor med blommor i år, men blomningen var så fort över i den här värmen.  Jag hann plocka in en bukett endast en gång.



Igår var det bakningsdag här i huset. Min dotter har ett mycket bra recept på morotskaka, som hon brukar laga.  Det är en jättegod kaka, som alla brukar bli förtjusta i.  Dottern till min väninna gifter sig i morgon, och hon hade beställt tio stycken morotskakor till bröllopet.  Så min dottern bakade hela dagen, alla tio kakorna var gräddade när jag kom hem från jobbet.  Det tar tid att laga dem, eftersom morötterna måste rivas för hand för att bli tillräckligt saftiga och den här gången var det fråga om nästa hundra morötter....

På kvällen lagade hon sedan fyllningen (14 burkar Philadelphia ost gick åt), som jag packade i burkar.  Kakorna skulle sedan skäras och packas in i folie.  Så klockan var kring tio på kvällen när vi hade allt klart...
Hoppas att kakorna smakar i morgon!  Och att M&T får ett fint bröllop!

Idag har jag försökt röja lite här.  Min yngsta syster med familj kommer på besök i morgon.  Eftersom jag skall vara på torget redan 8-tiden i morgon, så hinner jag inte göra något då.

Men  nu är det dags för sängen och lite läsning. 

Ha det så bra!

2 kommentarer:

  1. Den rosen måste du ge lite vatten så att den blommar ut - den är ju gudomligt vacker!
    Scherminen också och jag förmodar att den doftar underbart!
    Jösses så mycket morotskaka, mumsig. Och så många morötter att riva, men det är kul! Dom kommer säkert att göra succé!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  2. Jisses vad mycket kakor att göra, det är väldigt bra gjort.
    Här har det som sagt torkat fast vi har fått lite regn, men bara lite och i går slog vädret om till runt +20 i stället för +30 så nu är det härligt att sitta ute.

    SvaraRadera