tisdag 30 mars 2010

Uppföljning av grödor och sådd

Påskgräset växer så det knakar.  En vecka har gått och det är så här fint.  Ärtorna däremot, har inte grott.  Man skall kanske inte blöta dem i flere dygn före man sår dem....   De hade säkert börjat ruttna innan jag fick dem i jorden.  Typiskt mig.  Nå, men jag får så på nytt  (och endast blöta dem några timmar den här gången). På lördagen sådde jag också gräs i några gamla fina kaffekoppar.  Få se om det hinner gro till påsken.  Det blev nu vanligt raigräs, eftersom jag inte hade korn kvar.

Mina andra såddar mår tillsvidare också bra.  De har fått vatten i tid (innan de helt torkat ut). Endast några pytte, pyttesmå början till trumpetblomma klarade sig inte efter en tillfällig torka.... Nästan allt har grott.  Utom Flitiga Lisa (men det var ganska gamla frön).  Spindelblomman har också grott lite dåligt, men nog är där ändå 3-4 plantor.  Klockrankan har också grott lite dåligt, men  tre plantor har kommit upp och det räcker  bra, om de klarar sig tills det är dags att plantera ut dem.

Jag tror det börjar bli dags för omplantering så småningom.  Annars växer de in i varandra så det inte blir nån ordning på dem.  Blomman för dagen håller redan på att klänga sig fast i min doftpelargon som står bredvid.
De behöver nu egen kruka, ny mull och käppar som stöder dem...  Enda problemet är att jag inte har någon mull... Eller det finns väl en säck i växthuset, men det är ännu så insnöat att jag inte kommer in dit. Och för att få hem en mullsäck från stan, behöver jag övertala en chaufför... Männen i min familj är inte så där överförtjusta i att besöka blombutiker och växthus...  Det behövs lite övertalning och mutor.   Men det skall väl ordna sig.




Här skall ni också få se mina orkideer.  De här två har nu blommat sen julen ungefär och blomningen  börjar nu snart vara över, men följande blommor är på kommande!  Det är helt otroligt så de blommar!  Jag har fem stycken och nästan hela tiden blommar någon av dem.  Nu tror ni säkert jag sköter dem enligt alla konstens regler.  Men nehej, de är just det som är så otroligt.  Jag vattnar dem nog,  en gång i veckan (oftast), och de står i ett söderfönster, men that's it.  Något annat gör jag sen inte heller.   Flyttar inte ens bort de stackars blommorna till sommaren,  när det är stekhett i söderfönstret.  Såg att de säljer orkideer billigt nu igen på Plantagen - kanske jag skulle investera i några till... Man kan ju alltid imponera på folk när man får orkideer att blomma på nytt...

Nu finns det  hopp för blomrabatten också. Ljusställningarna har börjat komma fram!  Så det har försvunnit 15-20 cm av snön.  Kanske mina krokusar ändå har en chans.  De senaste dagarna har snötäcket minskat ganska mycket.    Fredagens regn och plusgrader på nätterna har gjort susen.  På söndagen regnade det också, så det fortsätter att smälta med fart.  Var ner i pannrummet för att tömma askan på söndagskvällen, och nu ser man att smältningsprocessen är i gång på allvar,  för golvet i pannrummet var fullt med vatten...

Ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar