lördag 6 mars 2010

Vårsådd och svetsning...



Vintern håller oss ännu i sitt grepp. Det var -16 grader i morse 7-tiden när jag vaknade. Månen lyste ovanför skogskanten när jag lyfte på huvudet och tittade ut genom fönstret. Bilden är tagen från sängen genom fönstret i sovrummet. Någon eldar redan längre ner i byn. Röken slingrar sig sakta ovanför viken. Senare på dagen steg temperaturen, men det var inte en lika vacker dag som igår. Det samlades moln och på eftermiddagen kom det lite snö.
10-tiden ringde gudsonen, 6 år. Han ville komma till oss så länge hans pappa for till stan fram och tillbaka. Han kom med tre fulla kassar av saker. Sjörövarutklädningskläder, bakugan-bollar och spel. Men det vi mest sysslade med var den här gamla symaskinen som han älskar att leka med. Han trampar och jag ser till att hjulet rullar åt rätt håll. I hans fantasi blev det en svetsmaskin, där alla metallsaker han hittade skulle svetsas. Jag svetsade och han trampade...
Äntligen är mina första frön sådda! Klockranka, blomman för dagen, stockrosor, flitiga lisa, tomater och mycket mer. Vackert är det ju inte, men roligt. Nu gäller det bara att vattna och vänta.
Jag är tidningsfreak, och köper mycket tidningar som lösnummer. Mest inredningstidningar, för tyvärr finns det inte så många bra stick- och sytidningar. Men den här tidningen är en mycket trevlig överraskning. Det är en helt annorlunda handarbetstidning än vi är vana med. Första numret hittade jag i början av året i butikerna här i Borgå. Det här är det andra numret. Det är en finsk översättning av en estnisk handarbetstidning (Käsitöö). Det finns massor med fina och speciella ideer i den. Stickbeskrivningar, sömnad, tovning, virkning och annat pyssel, samt också träarbeten och intervjuer med personer som behärskar gamla estninska hantverk.
Rekommenderar!
Väskmönster. En stor del gjorda av gamla tovade ylletröjor.

Den här stickade tröjan blev jag mycket förtjust i.

...och de här virkade halssmyckena är helt fantastiska. Eller hur?

1 kommentar:

  1. Hej. Så härligt att en symaskin kan få bli en svetsmaskin ibland :) Tidningen verkar innehålla en massa roliga saker, men den finns inte i sverige antar jag? Jättefina väskor du sytt, den med hundarna är ju underbar :) Kram.

    SvaraRadera