söndag 11 april 2010

Min trädgård


Trädgården ligger ännu under ett snötäcke.  Det är bara runt träden det finns bar mark.  Växthuset har smultit fram och jag har varit in där och kollat läget.  Hängjordgubbarna som jag grävt ner där har redan små gröna blad, så åtminstone tre av dem är vid liv.  Den fjärde ser lite risig ut, där syns ännu inte någonting. 
Jag har också en kruka med aklejor som jag sådde i fjol och som började växa bra, och nu har där kommit upp fullt med gröna små plantor i den också.  Dem kan jag säkert plantera ut i rabatterna i år.
Ifjol gick jag också omkring och tog skott av alla möjliga prydnadsbuskar - rosor, klematis och allt möjligt annat som jag inte ens kommer ihåg vad det är.  En stor del tog sig riktigt bra och började växa.   Få se nu om det är liv i krukorna ännu...Spännande!



Men äppelträdet vi planterade  för två år sedan har inte något hopp mera.  Det är så skalat och uppätet att det inte blir något av det mera.  Men, åtminstone har hararna fått mat....Det blir att köpa nya  äppelträd i sommar. 




Vi har cirka tio gamla, fina äppeldamer i trädgården.  Jag älskar gamla äppelträd.  De har varit flere, men några har blåst omkull sedan vi flyttade hit.  Därför borde vi plantera lite nya, så att trädgården inte blir utan äppelträd i något skede.



Och nu har det äntligen smultit så mycket att jag kom ner till båtlidret och kunde släcka mina julgubbar...




Den här bilden är tagen från trädgården ner mot viken.  Som ni ser, ligger isen ännu.



Men min blomsläde har kommit fram!  Det finns en hel del sådana här slädar i skattgömmorna här på gården.  Den här släpade vi fram i fjol och målade den svart.  Blomlådan hittade jag också här i gömmorna.

Trevlig och solig söndag till er alla!

1 kommentar:

  1. Ni har lite snö kvar ser jag. Vår snö är bort och det är jätteskönt! Växterna börjar spricka ut lite och det är så härligt.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera