måndag 12 april 2010

Omplantering av plantor

Ja, inte vet jag vad jag ska säga.  Men inte lär det bli trädgårdsmästare av mig inte!  Idag tänkte jag vara energisk och skola om mina plantor.  Jag är lite sent ute, för de har växt ganska mycket.  Det började bra.  Tomatplantorna är fina och stadiga.  Inte alls långa och skrangliga i år.  Men det blev ju ganska många... 


En kruka med stockrosplantor  blev också omplanterade.  Sen kom fjädernejlikorna...  De är milt sagt ganska långa och skrangliga... Men nu har de alla egen kruka.


Men sedan...  blomman för dagen.  Det var ett kapitel för sig.  Jag har sått ganska många i samma kruka och jag har fem krukor.  De har alla stått bredvid varandra, så de har tvinnat in sig i varandra något oootrooligt.  Jag har nu stått och tvinnat och tvinnat och tvinnat och försökt lösgöra dem från varandra.  En kruka fick jag loss från de andra, men sen var ju plantorna i samma kruka också intvinnade i varandra.  Inte är det ju klokt!  Nu är en kruka med plantor omplanterade, men jag har ju fyra kvar.  Och inte vet jag om det blir något av de omplanterade plantorna för de har nog lidit ganska mycket.... Hur skulle de vara om man klipper av dem?  Så där en 10 cm från roten? Blir jag utan blomman för dagen då?

Resten får nog bli till en annan dag, för nu är jag helt slut!

3 kommentarer:

  1. Ojojoj vad det växer....du blir säkert en fenomenalt bra trädgårdsmästare vad det lider!
    Jag skulle ta de fyra burkar med Blomman för dagen som du har kvar och lirka ut de hela jordklumparna och sätta alla fyra i en storstor kruka. Ta pinnar utifrån, grenade från en rönn eller vad som helst, och sticka ner i den stora krukan och bara hjälpa slingorna in i grenverket och inte störa dem för mycket, det tror jag skulle kunna gå jättebra! Av någon anledning tror jag inte på att du skall klippa av dem. Lycka till! Blomman för dagen är ju så underbar!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Tror att du fick ett bra förslag här ovanför. Det verkar ganska vanskligt att försöka lirka upp dem för de är ju så känsliga.
    Du är flitig du med dina trädgårdsväxter. Det går fort med snösmältningen. Blommor pluppar upp från den ena dagen till den andra.
    Ha det gott/annika

    SvaraRadera
  3. hoh så flitig du är :O) Vi har ju vår tomatplanta i farstun, men den var färdigt uppskolad innan vi tog hem den. Ännu lever den och mår bra... och har fatktiskt två små tomater pågång... :O)

    SvaraRadera