tisdag 18 maj 2010

Med kameran i trädgården




Jag gick en runda i trädgården i dag med kameran och här är vad som fastnade på bilderna idag.



Mina brustna hjärtan börjar blomma!  Efter de senaste dagarnas nästan tropiska värme, växer allt med en väldig fart.  Dessutom har det varit åska två gånger, så det har regnat lite på nätterna.


Bergeniorna har massor med blommor i år.

Jag sådde Bellis för något år sedan, som jag sedan planterade ut i blomrabatten i fjol.  Den här plantan är den enda som börjat växa.  Jag har sått mera i år, och när jag var in i växthuset tidigare idag såg jag att de nu grott.  Så kanske blir det fler så småningom.


Vi har tidigare haft mycket Gullvivor i gräsmattan, men efter att nästan hela trädgården var uppgrävd förra sommaren, så finns det inte så många kvar.  Nu gäller det bara att vänta med gräsklippningen så att de som finns får vissna ner i fred.

Vinbären blommar också.  Ser ut att bli ett bra vinbärsår.


Otroligt vackra blommor när man ser dem så här i förstoring!





Den Sibiriska nunneörten har snart blommat färdigt. Det går fort nu när det är så varmt.  Jag blir alltid lika överraskad av hur stor den blir och hur mycket den breder ut sig.




Gulklövern är också på god väg.



Här är blomrabatten jag lovade visa bilder av.  Den är alltså gjord av gamla taktegel. Jag försöker använda sådant material jag hittar här på gården, istället för att köpa nytt.  De här teglen fanns under vår boda.  Radade i långa rader.  Dottern kröp under och hämtade ut dem åt mig.  Det finns ännu en hel del kvar, så kanske det blir flere rabatter i år.  Egentligen gjorde jag den här rabatten färdig redan förra våren, men den gick sönder under grävningsarbetet.



2 kommentarer:

  1. Har ALDRIG tänkt på att vinbär har så underbart vackra blommor. Eller så beror det på dina jättefina kort på dom! Härligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så mange nydelig blomster du har i hagen din! Herlig å se på alle de flotte bildene og blomstene!
    Ha en god kveld og klem fra meg;)

    SvaraRadera