tisdag 1 juni 2010

En liten uppdatering av grödorna.




Tomatplantorna växer med god fart.  Framför dem rukola och rädisor. Bakom dem - ja, det skall ni inte titta så noga på - en massa ogräs!


Mera tomatplantor och framför dem dill.



Rädisor och ja, ni ser rätt!  Lupiner!  De växer överallt hos oss och de här kommer in utifrån under kanten, eftersom jag har ett enkelt växthus av plast. Jag borde gräva upp marken utanför för att få bort dem, men man hinner ju inte med allt.



Gurkört, luktärter, krasse och ja, något annat också som jag just nu inte kommer ihåg vad det är.


Gurkplantorna jag köpte förra veckoslutet är så här fina.



Här är en massa olika sorters luktärter.
Växthuset är inte stort eller fint, men det fungerar!  Kanske jag någondag får ett nytt och finare, men till dess är det här helt okej.



Krasse.


Huvudsallad som snart skall planteras ut.


Ett av Mattasmannens potatisämbar.


Isbergssallad, också färdig att planteras ut.



Prydnadspumpor.



Hängjordgubbarna har kommit så här långt.



Tomaterna börjar snart blomma!

Det här bilderna tog jag i slutet av förra veckan och sen dess så har en del sallad blivit utplanterad - en del i växthuset och en del i pallkragarna ute. Mycket annat borde nu också planteras ut, men tiden vill inte riktigt hinna till. 

Bilderna är lite otydliga, jag vet inte riktigt vad jag hade för inställningar på kameran när jag tog dem...

6 kommentarer:

  1. Oj vad mycket fint! Jag vill absolut se dina luktärter sen när de blommar - alla! :-)

    SvaraRadera
  2. Må være trivelig med et veksthus, slik at man kan prøve seg med tomatplanter og andre "eksotiske" arter.

    Jeg har også plantet ut mine "spirer", og det er stort sett margeritter;)
    Ha ei fin uke og klem fra meg;)

    SvaraRadera
  3. Hops, här fanns mycket intressant och trevligt.
    Hit kommer jag gärna på besök igen!

    SvaraRadera
  4. Så långt det har kommit...jag har inte sått ännu...kanske imorgon. Jag är optimistisk och tänker att det kommer i kapp ;O)
    Men så kul det verkar med sommarförsäljningen i de fina bodarna. Har ni öppet varje söndag eller hur fungerar det?
    Tack för din fina kommentar.
    Kram annika

    SvaraRadera
  5. Lyckans ost du, dill är inte lätt, den vill aldrig hos mig, men din ser ju ut att ha spirat bra. Det är kul när det växer, tänk så gott att hämta sina egna grönsaker snart :)

    SvaraRadera
  6. Hej
    Fick en hängjordgubbsplanta och nu undrar jag vad man gör med revorna som växer långa med nya blommor på och även stänglarna med blommor och bär på modersplantan. Dom viker sig över kanten och verkar att gå av. Skall man klippa av revorna.
    Tacksam för svar

    SvaraRadera